Ik ben bang dat hij er weer mee stopt (over de actie-fase)
Motiveren met de Fasen van Gedragsverandering, hoe ziet dat er nu uit? In een korte serie artikelen deel ik met je hoe dit kan werken. In dit artikel de actiefase, ook al lijkt het daar niet meteen over te gaan ;-).
‘Het is misschien niet de goede sport voor hem, ik ben bang dat hij er weer mee stopt.’
Aan het woord is begeleider Ali* die ik spreek op een woonlocatie voor jongeren met een licht verstandelijke beperking. In een workshop over motiveren haalt hij het voorbeeld van Joris* aan.
Joris heeft de wens om weer naar de sportschool te gaan. Ali twijfelt of dit een goed idee is.
De ervaring van deze begeleider en zijn cliënt
Ali vertelt dat hij de afgelopen jaren met Joris bij verschillende sporten is geweest. Fitness was duidelijk favoriet. En vorig jaar had dit ook geleid tot een paar maanden sportschoolbezoek.
Ali had met Joris afgesproken dat hij hem zou begeleiden tot hij zelfstandig kon gaan sporten. Samen keken ze naar welke spullen hij in moest pakken, hoe hij er naartoe kon fietsen en hoe het er in de sportschool aan toe ging.
Het had zo’n drie maanden geduurd tot Joris het vertrouwen had dat hij dit zelf kon doen. Ali bouwde toen, zoals afgesproken, zijn ondersteuning af.
Helaas ging het vanaf dat moment ook meteen minder goed met sporten. Na een paar weken ging Joris nauwelijks nog en na een half jaar heeft hij zijn abonnent opgezegd.
Wat deed ik verkeerd?
Ali vraagt zich af: wat deed ik verkeerd in het motiveren van Joris? Hij vertelt in samenvatting het volgende:
- Hij heeft met Joris veel aandacht besteed aan alle vaardigheden die nodig zijn om naar de sportschool te gaan.
- Dit was met succes, Joris was in staat om dit zelfstandig te doen.
- Joris vond het erg fijn dat Ali de eerste tijd zelf óók ging sporten.
- Hij vond het erg jammer dat Ali niet altijd mee kon. Dit was echter in het team besproken, het was niet mogelijk om dit structureel te doen.
Ali baalt dat hij Joris niet wist te motiveren om te blijven gaan. Het deed hem duidelijk goed, hij was ook buiten het sporten veel actiever geworden. Hij is bang dat een nieuwe poging zal leiden tot nog een teleurstelling.
Langs alle fasen van gedragsverandering
Tijdens de workshop werd duidelijk dat Joris geweldig begeleid was door Ali. Hij door hem meegenomen in alle fasen van gedragsverandering. Aan de overwegende fase (’wil je dit echt?’) en de voorbereidende fase (’hoe zorgen we dat dit voor jou gaat lukken?’) had hij heel veel aandacht besteed en de juiste stappen genomen. Het stagneerde pas in de actiefase.
Samen terugkijkend ziet Ali:
- Joris vind het niet gezellig om alleen te gaan.
- Daarnaast heeft hij een stok achter de deur nodig. Er moet een ‘trigger’ zijn in zijn dag of agenda om in actie te komen.
- En hij heeft behoefte aan een vorm van beloning, zoals iemand die zegt dat hij het goed heeft gedaan.
Leren van de vorige actiefase
Nu we op deze manier terug hebben gekeken naar het proces van vorig jaar komt Ali tot de volgende stappen:
- Hij gaat in gesprek met Joris. Klopt het wat hij denkt? Wordt het voor hem veel makkelijker als hij samen met iemand kan gaan?
- Zo ja: zou Joris met iemand anders dan Ali willen gaan? Wie komen hiervoor in aanmerking?
- En in het geval dat Joris niemand in zijn netwerk kent, gaat Ali op zoek naar andere mogelijkheden. Zoals begeleiding vanuit de sportschool, het sporten met een andere bewoner, met een familielid of een vrijwilliger.
Als Joris en Ali het hierover eens zijn, dan gaan ze samen het sporten weer opbouwen. Nu met minder focus op praktische vaardigheden, maar met oog voor triggers, beloningen én gezelligheid.
De andere fasen van gedragsverandering
Ik schreef eerder over:
Binnenkort verschijnt ook een blog over actiefase.
Wil je niet wachten en wil je nu direct meer weten?
- Bekijk de mini-masterclass
- Bestel de FasenWijzer
- Of lees meer over 2-daagse training Motiveren met de Fasen van Gedragsverandering .
*) Het verhaal van Ali en Joris is gebaseerd op een workshop die ik gaf in 2014. Hun verhaal is echt gebeurd, hun namen zijn fictief.