Motiveren is dus helemaal niet saai…

oefenruimte van zorginstelling

Als ik een workshop of training geef waar mensen zichzelf voor aanmelden, dan hebben deelnemers vanzelfsprekend al affiniteit met het thema. Als ik binnen een team of organisatie een workshop geef, dan is dat niet altijd zo. Ergotherapeut Evie dacht dat ze niet zo veel met het thema motiveren had. Kijkt ze daar nu anders naar? 

Op een mooie warme dag gaf ik vlakbij de duinen onlangs een workshop Positief Motiveren vanuit een coachende rol aan paramedici. Hoewel ik normaal gesproken workshops niet schriftelijk evalueer, deed ik dat nu toevallig wel. Eén van de reacties kwam van Evie, een ergotherapeut in het multidisciplinaire behandelteam. Zij schreef onder andere:

“Wat ik leuk vind, is dat motiverende gespreksvoering/gedragsverandering voor mij altijd een ‘saai’ en vaag onderwerp was, terwijl ik hier na de workshop echt mee aan de slag wil gaan.”

Ik vroeg haar of ze nog wat extra vragen wilde beantwoorden. 

Evie, ik vond het heel leuk om jouw reactie te lezen. Even wat achtergrondinformatie. Waarom hebben jullie als team voor deze workshop gekozen? 

“Aanleiding voor de workshop is de heroriëntatie die binnen onze organisatie plaatsvindt. We zijn behandelaar en adviseur, maar we worden ook steeds meer medeverantwoordelijk voor de kwaliteit van de integrale zorg. Daarbij lopen we weleens tegen weerstand aan of merken we dat adviezen niet zo worden opgepakt als onze bedoeling is.”  

Hoe dacht jij vooraf over dit thema motiveren vanuit een coachende rol?

“Het thema is natuurlijk helemaal passend bij onze rol. Toch vond ik het een complex en misschien ook wel een vaag thema. Wat ik vooraf dacht: de theorie rondom gedragsverandering is leuk, maar in de praktijk loopt het vaak anders of lukt het niet om dit toe te passen.

Van de workshop had ik daarom niet echt verwachtingen, niet positief, maar ook niet negatief.”  

En hoe kijk je er nu naar?  

“In tegenstelling tot wat ik dacht, is positief motiveren en coachen juist wel heel praktisch toe te passen. Het blijft zoeken naar de juiste technieken en de juiste woordkeuze, maar ik kan nu concreet aan de slag met wat ik geleerd en geoefend heb.

Ondanks de complexiteit van het onderwerp, is het zeker niet saai. Sterker nog: het is heel belangrijk om dit als behandelaar in je rugzak te hebben, je krijgt bijna dagelijks met situaties te maken waarin een coachende en motiverende rol van belang kan zijn.”

Hoe heb je de workshop beleefd?

“De workshop was eigenlijk te kort om hier goed mee aan de slag te gaan. De inhoud en uitvoering sloten echter wel zeer goed aan. Veel van de informatie is wel bij mij bekend, maar weg gezakt en werd niet toegepast.

Tijdens het oefenen in de workshop kwamen we erachter hoe moeilijk het eigenlijk kan zijn om het geleerde toe te passen. Dat gaf mij veel inzicht in dat ik op dit gebied nog veel te oefenen heb. De oefening over je ‘afhankelijk’ of ‘expert/eigenaar’ voelen gaf veel inzicht in hoe mensen een bepaalde woordkeuze of intonatie verschillend kunnen ervaren. Het bespreken van de oefeningen in de groep was ook erg leerzaam en inzichtelijk.

Al met al ben ik gemotiveerd (haha) om aan de slag te gaan en verder te oefenen met wat ik geleerd heb.”  

Wat ga je nu anders doen in je dagelijks werk? 

“Ik ga mijn adviezen op een andere manier geven. Dat wil zeggen dat ik me meer zal gaan richten op eigen inbreng van de medewerker of cliënt. Daarbij ook weerstand op een andere manier benaderen. In plaats van altijd denken dat iemand niet wil, probeer ik na te gaan wat de reden is waarom iemand iets (nog) niet kan. Daar zijn goede handvatten voor gegeven! Niet direct oordelen wanneer het niet is gelukt om een advies toe te passen is verder een belangrijk aandachtspunt waar ik nu goed op ga letten.”

Wanneer en aan wie zou je deze training aanraden?

“Eigenlijk kan ik deze training aan iedereen aanraden die advies geeft. Denk aan leidinggevenden, maar met name paramedici die tijdens of naast hun behandelingen advies geven. Bijvoorbeeld over het doen van oefeningen of over een andere werkwijze gaan hanteren.”


Spreekt dit jou ook aan?

Dit artikel schreef ik in juli 2019. Ik had een workshop Positief Motiveren vanuit een coachende rol gegeven aan Evie en haar collega’s. Deze workshop was op maat gemaakt om aan te sluiten bij de veranderingen in haar organisatie.

Spreekt dit je aan en ben je benieuwd wat ik voor jullie team of organisatie kan betekenen? Neem dan direct even contact met mij op.

Méér Motivatie?

Meld je aan en ontvang 2 keer per maand nieuwe artikelen per e-mail. Je gaat akkoord met de privacyverklaring van Mariëlle Tromp. Afmelden is eenvoudig.

Gerelateerde blogs:

wp-content/uploads/2022/06/motiverend-gesprek-loopt-niet-lekker.jpg

Hoe herken je dat een motiverend gesprek niet effectief verloopt? – 3 signalen

Het is keihard werken, motiveren. Dat is wat cursisten aan het begin van een training regelmatig aangeven. Aan casus…
Marielle Tromp
  • Ik help zorgprofessionals te doen wat er voor hen toe doet. 
  • Meer voldoening en meer resultaat, met meer gemak. 
  • Door training, teamontwikkeling en persoonlijke ontwikkeling. 

© Mariëlle Tromp 2010 - 2022

Fotografie: Pragt Plaatjes

Contact opnemen?