Ik heb je aangemeld voor een marathon (over de precontemplatie fase)
Motiveren met de Fasen van Gedragsverandering, hoe ziet dat er nu uit? In een korte serie artikelen deel ik met je hoe dit kan werken. In dit artikel de onbewuste fase, ook wel precontemplatie of precontemplation genoemd.
Je zit aan de keukentafel bij een buurvrouw. Zij is thee aan het zetten.
Op de tafel ligt een tijdschrift dat je even doorbladert. Je komt langs een interview met iemand die is begonnen met hardlopen. Je denkt hardop: ‘jeetje, zou dat nou echt zó leuk zijn?’. Daarna blader je weer verder langs andere verhalen en columns.
Hoe zou jij je voelen als een kwartier later jouw buurvrouw zegt:
‘O, ik heb je net aangemeld voor een marathon!’
Uit verbinding
Dit voelt waarschijnlijk heel raar. Je denkt minimaal aan een misverstand, maar waarschijnlijk begrijp je niet waar je buurvrouw dit vandaan haalt. Hoe kómt ze op het idee?
Je past wel op met wat je in het vervolg zegt als zij er bij is….
Bizar he?
Dit is een bizar voorbeeld.
Maar toch is dit wat professionals soms doen.
- Een cliënt met knieklachten merkt terloops op dat hij niet besefte dat zijn gewicht misschien een rol speelt. En opeens heeft hij het adres van een diëtist in zijn handen.
- Iemand verzucht na een flinke hoestbui dat dat roken misschien toch niet zo’n goed idee is. Maar nu blijkt roken een gespreksonderwerp waar hij niet meer vanaf komt.
- Een collega grijpt bij het bukken terloops naar haar rug. Opeens heeft ze een folder in haar tas met allemaal tips over beter tillen, inclusief een uitgebreide uitleg waarom dit zo belangrijk is.
Wat gaat hier mis? De precontemplatie-fase
De mensen in deze voorbeelden zijn in de onbewuste fase van gedragsverandering. Dit wordt ook wel de precontemplatie-fase genoemd. Ze beseffen niet dat ze een probleem hebben, ze denken niet dat dit anders kan óf ze denken dat ze zelf geen invloed hebben op de oplossing. Daarom zijn ze helemaal niet van plan om iets te veranderen.
Maar opeens krijgen ze allemaal tips en adviezen. Voor een probleem dat zij niet ervaren.
Natuurlijk komen deze tips vanuit een positieve intentie. Maar deze zorgen er meestal niet voor dat er iets verandert. Sterker nog: dit zorgt er soms voor dat de verbinding verdwijnt.
Sommige professionals benoemen dit als weerstand bij een cliënt.
Wat je moet doen (en wat vooral niet)
In deze fase is iemand niet klaar om in actie te komen. Hij is zelfs niet bezig met een eventuele verandering.
Heb je te maken met een cliënt in deze fase? Geef géén tips en probeer ook zeker niet te overtuigen.
Wat je wél kunt doen is onderzoeken of je de ander nieuwsgierig kunt maken naar veranderen. Dit is wat op lange termijn het meest effectief is.
De volgende fase: overwegen
Binnenkort deel ik een artikel over de fase overwegen.
Wil je niet wachten en wil je nu direct meer weten?
Wil je meer weten over de Fasen van Gedragsverandering?