3 stappen waarmee nieuwe ergocoaches een vliegende start maken
Misschien las je mijn eerdere blog. Of misschien hoorde je het me bij een lezing of presentatie zeggen: ‘Als beginnende ergocoach hoef je niet alles te weten – juist niet.’ In dit artikel deel ik een idee voor een aanpak, juist als je nog maar net begint.
Weet jij als kersverse ergocoach eigenlijk nog heel weinig over ergonomie? Dan is dit het perfecte moment om samen met je collega’s aan de slag te gaan en zo een vliegende start te maken in je nieuwe rol.
- Denk je: hoezo? Lees dan eerst mijn vorige artikel
- (En denk je zelfs: wat is een ergocoach……? Lees dan vooral eerst het artikel ‘Wat is een ergocoach?’ 😉 )
Als je als ergocoach net bent gestart, dan ben jij niet de expert die alles moet weten. Je bent nog maar net begonnen! Je bent alleen degene die het thema ter sprake brengt en er zo voor zorgt dat ergonomie gaat leven op je locatie of afdeling.
Wat kan je doen?
Misschien vraag je je af hoe je dat kunt doen. Bij deze een 3-stappenplan.
Stap 1 Inventariseer waar je collega’s tegenaan lopen
Misschien heb je dit al gedaan als onderdeel van je training tot ergocoach, maar misschien ook nog niet: het inventariseren wat er allemaal speelt op je afdeling of locatie.
Zorg dat je informatie ophaalt van je collega’s, zodat je een goed beeld krijgt van wat zij belangrijk vinden. Je kunt je collega’s vragen stellen als:
- Wat vind jij fysiek belastend?
- Waar loop je dagelijks tegenaan?
- Waarvan denk je: dat moet toch beter kunnen?
Je kunt deze vragen op een paar verschillende manieren stellen. Je kunt dat individueel doen, of op één van de volgende manieren:
- Hang een flip-over in het kantoor, de teamkamer of het toilet met jouw vragen;
- Stuur een mail naar alle teamleden;
- Of inventariseer tijdens het teamoverleg – vraag of je collega’s ter plekke op post-its hun ideeën willen opschrijven.
Je vervult hier een belangrijk deel van je rol als ergocoach. Je brengt fysieke belasting namelijk ter sprake – de eerste stap. Je geeft het thema aandacht en je zorgt voor bewustwording. Dit is heel erg belangrijk! En je hoeft dus nog niet voor oplossingen te zorgen.
Stap 2 Vraag wie mee wil denken over een oplossing
Grote kans dat je na je inventarisatie verschillende punten op een rijtje kunt zetten. Maar…. Waarschijnlijk zijn dat er meer dan jij in je eentje kunt aanpakken. Want zóveel tijd heb je waarschijnlijk ook niet voor je ergocoach-taken. En bovendien is het onmogelijk om van al die thema’s iets te weten.
Geen probleem! Ook dit is juist weer een mooie kans om samen met je team stappen te zetten. Vraag aan je collega’s wie er mee wil denken over een oplossing.
Dit weer op verschillende manieren. Het meest praktisch is vaak om te vragen wie hier een concrete stap in wil zetten. Het probleem hoeft niet in één keer te worden opgelost. Een eerste, kleine stap kan bijvoorbeeld zijn:
- Navragen hoe dit op andere afdelingen of locaties eigenlijk gaat;
- Onderzoeken welke hulpmiddelen er in te zetten zijn;
- Opzoeken of er video’s zijn om bepaalde handelingen te leren.
Jouw taak is om te zorgen dat het behapbaar blijft voor je collega. Zorg dat de taak die ze op zich neemt klein en praktisch is. Zo is de kans op succes het grootst.
Stap 3 Zorg voor waardering voor je collega
Heeft je collega die eerste stap gezet? Sta daar dan bewust bij stil. Het krijgen van waardering en oprechte complimenten is ontzettend belangrijk om samen gemotiveerd te blijven.
Een paar dingen die je kunt doen (of die je allemaal kunt doen):
- Bedank je collega en geef aan hoe belangrijk het is dat deze informatie nu gedeeld kan worden;
- Zorg ervoor dat je collega in het teamoverleg op de agenda staat – zij kan vertellen wat ze heeft gevonden, dat hoef jij niet te doen;
- Blijf de naam van je collega regelmatig noemen als het gaat om deze oplossing. Verwijs bijvoorbeeld naar ‘die handige instructiefilm die Linda toen heeft gevonden’.
Op deze manier zorg je ervoor dat ergonomisch werken een thema blijft van het hele team en dat het niet alleen afhankelijk is van jou.
Belangrijk: Je hoeft niet het antwoord op alle vragen te hebben
Als beginnende ergocoach vind je het misschien best spannend. Wie weet wat je collega’s allemaal gaan vragen.
Het is goed om te beseffen dat je nooit direct antwoord hoeft te geven op een vraag. Het is heel fijn als je collega’s vragen hebben, dat laat hun betrokkenheid zien. Maar er is geen reden waarom jij direct het antwoord moet kunnen geven.
Fijn he?
Een voorbeeld: de Huddle
Een mooi voorbeeld van de rol die je als ergocoach kunt vervullen zonder dat je veel ergonomische kennis hebt zie je in onderstaande video. Merk op wat de ergocoach in dit geval doet. Hij is deskundig. Hij zorgt dat er veel in gang wordt gezet. Maar hij put op geen enkel moment uit zijn eigen kennis over ergonomie.
Spreekt deze aanpak je aan? Dan kan je op de site Blijf Inzetbaar het gebruikte AktieBlok downloaden of een e-learningmodule volgen.
Tot slot
Natuurlijk is het belangrijk om als ergocoach kennis over ergonomisch werken op te doen. Realiseer je echter dat je direct al iets kunt betekenen op je afdeling of locatie. Je hoeft echt niet alles te weten om een goede ergocoach te zijn. Soms is minder weten zelfs effectiever.
Meer weten? Wij helpen je graag!
Samen met Ellen Bos heb ik in 2020 de Academie voor Ergocoaching opgericht. Wij richten ons vooral op het de coachende vaardigheden van ergocoaches.